YAVAŞLAMAK

Orta ve uzun vadede belirleyici olan ne kadar hızlı gittiğiniz değil arada bir yavaşlayıp dinlenip dinlenmediğinizdir. Hepimizin arada bir durup dinlenmesi gerekiyor. Bunu bilinçli olarak yapmadığımızda hastalıklar bizi eninde sonunda dinlenmeye zorluyor.

Geçen hafta programım çok yoğundu, Cuma akşamı olduğunda artık tükendiğimi hissettim, biraz yavaşlamam ve dinlenmem gerekiyordu. Dün bu fırsatı buldum, bir şekilde günün programı tamamen boş hale geldi.

Doğduğum, büyüdüğüm, çocukluğumun geçtiği yerlere gittim. Bana çok iyi geldi. Bir gün ara vermek sanki tatile çıkmışçasına dinlendirdi.

Ben İstanbul’un Beykoz İlçesi’nde doğdum, 15 yaşına kadar burada yaşadım. Dün uzun bir aradan sonra ilk defa Beykoz’a gittim. Kavacık’tan sonra tabelaları takip ettiğinizde 10 dakikada varıyorsunuz, ama bambaşka bir dünya. Sanki zaman durmuş gibi hissettiren yerlerden. Otoban ve bağlantı yolu bittiğinde Beykoz’a girerken Beykoz Korusu’nun yanından geçiyorsunuz, mutlaka camları açın ve kuş seslerini dinleyin, zamanınız varsa Koru’nun içinde kısa bir yürüyüş yapın.

Beykoz merkezi çok küçüktür, merkezi geçer geçmez deniz kıyısına park ettim arabamı. Dalyan Cafe’de deniz kıyısında bir masaya kuruldum. Orta türk kahvesi ve su sipariş ettim. Yaklaşık bir saat hiçbir şey yapmadan boş boş denizi ve geçen tekneleri izledim, deniz kokusunu içime çektim, sandallara baktım, balık tuttuğumuz günler aklıma geldi.

İçimdeki işkolik ara ara “keşke not defterini getirseydin, boş durmaz, arada bir şeyler karalardın” diyordu. Bende bir günlük ara vermenin önemli olmadığını söyleyerek onu ikna ettim, bir süre sonra ses kesildi.

Öğle yemeği için bir arkadaşımla buluştum, Boğaziçi Restoran’da beraber öğle yemeği yedik. Eskiden burası Beykoz’un en meşhur balık lokantasıydı, şimdi mantısıyla ünlü bir cafe restoran haline gelmiş. Yine de denizin üstünde olma hissi veren konumu için gitmeye değer.

Bir ara Beykoz – Yeniköy motoruyla karşıya geçmeyi düşündüm ama sonra vazgeçtim. Eğer fırsatınız olursa güzel bir deneyimdir, 20 kişilik küçük motorların dış kısmına oturun ve 10 dakikalık kısa yolculuğun keyfini çıkarın. Yeniköy’den kurabiye alıp dönersiniz. Rahmetli Teyzemin günlük rutinleri arasında yer alırdı bu yolculuk.

Tarihi Onçeşme’nin bulunduğu küçük meydana geldim, onçeşmelerin gürül gürül akan suyu kesilmişti. Her köşe başında bir çeşmenin bulunduğu Beykoz’da artık çok az çeşmeden su akıyordu. Deniz kıyısına geçtim, yalıların önünden Beykoz Spor Klübü’nün deniz kıyısındaki tarihi binasına doğru yürüdüm.

Yıllarca basketbol oynadığım eski kulüp binası tanınmayacak haldeydi, üzüldüm. Kapı açıktı, içeri girdim, merdivenlerden aşağı deniz kıyısına indim, basketbol sahasında dolaştım, eskiden kayıkhanenin olduğu boşluğa baktım.

Dönüşte Yalıköy semtine uğradım. Denizin karşısındaki kırkmerdivenlerden yukarı çıkmaya başladım ve denizi kuş bakışı görene kadar devam ettim. Hala parke taş kaplı sokakların olması güzel geldi. Çocukluğumu, arkadaşlarımı, beraber oynadığımız sokak oyunlarını hatırladım. Her köşeden bir arkadaşım çıkacakmış gibi geldi. Yıllardır görmediğim Cüneyt aklıma geldi, kim bilir nerede neler yapıyor?

Anneannemin evine kadar yürümeye devam ettim, Kuyu Sokak, numara 7. Burada haftanın bir günü semt pazarı kurulurdu, bende evin cam pervazına oturup önümüzde tezgah açan Abdullah Amca’nın elmalarını satmasına yardım ederdim.

Sonra bahçesinde futbol oynadığımız perili köşkün demir kapısından içeri bakmaya çalıştım, fazla bir şey göremedim, yıllardır olduğu gibi yine boş ve bakımsızdı.

Tekrar deniz kıyısına döndüm, bütün yollar bir merdiven ile deniz kıyısına iner zaten, bu da benim denizi niye çok sevdiğimi açıklayabilir belki. Daracık kaldırımlarda yürüyerek arabamın yanına geldim.

Eğer fırsatınız olursa zaman zaman çocukluğunuzun geçtiği yerleri ziyaret edin, bana çok iyi geldi, size de çok iyi geleceğini düşünüyorum. Eğer çocukluğunuzun geçtiği yer uzaksa veya çok değişti ise siz de Beykoz’a gidin, orası hepimizin çocukluğunun geçtiği yer olabilir.